Fastighetsägare kan se positiv effekt på NKI genom att möta kraven på avfallshantering
23 mars, 2022
Photo by Sebastian Pichler on Unsplash
Det är inte helt lätt att vara fastighetsägare idag. Åtminstone inte när det kommer till att möta förväntningarna kring avfallshantering. Tiderna har förändrats och de flesta av dina hyresgäster har idag uppsatta miljömål att leva upp till, vilket också sätter krav på dig som fastighetsägare. Bolagen som hyr lokaler av dig vill alltså vara gröna, och vill du ha nöjda hyresgäster och ett högt NKI – har du också ett ansvar att hjälpa dem.
I den här bloggposten får du som fastighetsägare fyra praktiska tips på hur du kan möta hyresgästernas förväntningar kring avfallshantering. Följer du dessa tips, kommer avfallshanteringen i din fastighet inte bara att kännas seriös och inspirerande. Utan också kunna påverka dina NKI-mätningar i en positiv riktning.
Låt oss sätta igång!
Först, en återblick
För inte mer än 10 år sedan såg beteendet kring avfallshantering helt annorlunda ut. Du kanske känner igen det här scenariot:
Papperskorgarna inne på kontoren var överfyllda av diverse skräp och det fanns inga återvinningskärl. För att inte tala om soprummet i din fastighet som var i ett stort kaos. Det fanns inga direkta system uppsatta kring avfallshantering och dina hyresgäster hade generellt sett mycket lägre krav. Som fastighetsägare behövde du i princip bara se till att en entreprenör hämtade avfallet en gång i veckan. Alla nöjda och glada.
Men det var då det.
Tips #1 – Soprum? Nej, Miljörum!
Idag har vi som sagt ett helt annat mindset kring avfall och hyresgäster och företag är upplysta kring hur viktigt det är att ta hand om avfall på rätt sätt. Vad du som fastighetsägare kan göra för att anpassa dig efter detta nya sätt att tänka är att se på ditt soprum lite annorlunda.
Vad vi på Office Recycling snappat upp från fastighetsförvaltare vi pratat med, är att många hyresgäster efterfrågar miljörum. Vad är då ett miljörum? Jo, det är ett förvandlat soprum som är fräscht och inspirerande.
Så här kan du skapa ett schysst miljörum:
- Måla om i utrymmet så att det känns fräscht och fint
- Strukturera kärl och skyltning så det blir tydligt vad som ska slängas var
- Se till att din återvinningspartner byter ut kärlen istället för att tömma dem. Då håller sig utrymmet rent och hyresgästerna slipper störas av högljudda tömningar.
Tips #2 – Anpassa utefter hyresgästernas olika behov
Som du kanske redan märkt så har dina hyresgäster olika behov när det kommer till avfallshantering. Förutom ett fungerade miljörum, gäller det att se till att varje kontor och våningsplan har ett system som fungerar för just dem.
För advokatfirman som hyr av er på våning fem, är det viktigaste kanske att återvinningskärlen smälter in i miljön så det ser snyggt ut. Och för cafét som hyr av er på bottenplan, är praktiska återvinningskärl kanske det allra viktigaste.
Med det sagt, erbjud hyresgäster olika alternativ på återvinningskärl. Då ser hyresgästerna att ni anstränger er och kommer definitivt vilja göra rätt för sig.
Som du ser, återvinningskärl behöver inte vara fula och klumpiga.
Tips #3 – Ta hjälp av gröna återvinningsleverantörer
Det finns en hel del entreprenörer inom avfallshantering. De allra flesta säger sig vara gröna, men det är tyvärr inte alltid sanningen. Som beställare har du därför ett ansvar att se till att leverantören tar hand om avfallet från din fastighet på rätt sätt.
Innan du skriver ett kontrakt med en återvinningsleverantör, se till att du frågar följande 5 kontrollfrågor:
- Är ni certifierade enligt ISO 9001?
- Har ni alla tillstånd som krävs?
- Jobbar ni miljömedvetet?
- Tillhör ni någon branschorganisation?
- Vad är era uppgifter hos Skatteverket?
Tips #4 – Återkoppla kring miljöframstegen
För att visa hyresgästerna att ni tar återvinning på allvar, är det viktigt att återkoppla till dem om hur avfallet hanteras och vad som händer i miljörummet. Den generella bilden är att allt avfall bara bränns upp. Men så är det inte riktigt. Det gäller att avfallsleverantören är tydlig med vad som händer med avfallet så att du får möjlighet att kommunicera det till dina hyresgäster. Exempel på vad du kan berätta för hyresgästerna kan vara statistik på hur mycket ni minskat avfallet senaste kvartalet, eller hur ni steg för steg börjar närma er fastighetens miljömål.
Det är inte svårare än så. Som du märker kan du med ganska enkla medel förbättra din fastighets avfallshantering och på så sätt få nöjdare hyresgäster och bättre NKI-resultat. Få till ett miljörum, erbjud olika typer av återvinningskärl, ta hjälp av seriösa leverantörer och se till att återkoppla kring fastighetens miljöframsteg.
Vill du veta mer hur du kan förbättra din fastighets avfallshantering?
Vi på Office Recycling brinner för hållbarhet och har hjälpt flertalet fastighetsägare med att skapa miljörum och få till en hållbar och heltäckande avfallshantering. Tveka inte att höra av dig till oss för att diskutera lösningar för just din fastighet.