Kundcase: BRF Hägern
8 september, 2021
Som bekant hjälper vi på Office Recycling i stor utsträckning företag med återvinningslösningar för kontor. Men vårt namn till trots så arbetar vi väldigt ofta med Bostadsrättsföreningar genom att hämta avfall från enskilda soprum eller ta fram förslag på helhetslösningar.
En av våra kunder är BRF Hägern i Täby och i denna blogg får du veta mer om vad som kan vara bra att tänka på som Bostadsrättsförening när man ska upphandla en ny återvinningsleverantör.
Introduktion:
Brf Hägern grundades 1962 och ingår i HSB-kooperativet. De äger och förvaltar fyra punkthus innehållande 132 lägenheter i Täby.
Bakgrund & Genomförande
Office Recycling kom i kontakt med Hägern i samband med att de efterfrågade en ny leverantör av återvinningstjänster. Kunden hade byggt ett nytt miljöhus och ville upphandla en ny återvinningsleverantör.
Kunden var noga med att de var ute efter en leverantör som skulle matcha deras vision om att bibehålla miljöhuset fräscht med en smidig lösning. Efter att ha träffat kunden fick vi chansen att bygga och tillhandahålla en helhetslösning.
3 Tips från Styrelseordföranden
Vi fick en pratstund med Simon Gerendas, Styrelseordförande, och här delar han
med sig av sina tre bästa tips till andra bostadsrättsföreningar för en lyckad
upphandling.
- Anbud: Ta in minst 3 anbud för att kunna jämföra
- Ställ krav: Nöj er inte, det är okej att ifrågasätta ett förslag för att landa i ett koncept som passar er.
- Hållbarhet: Glöm inte miljötänket
Frågor till Styrelseordföranden
Vad är viktigt i din roll gällande miljö och hållbarhet?
– För mig är energieffektiviserings- och hållbarhetsfrågan högt upp på agendan, i Brf Hägern jobbar vi aktivt med att främja åtgärder som minskar klimatavtrycket. Just nu pågår en omfattande takrenovering och installation av solceller på föreningens samtliga tak.
Vad var anledningen till att ni letade efter en leverantör för återvinningen och vad var den främsta anledningen till att ni valde Office Recycling?
– Under våren 2018 färdigställdes föreningens nya miljöhus och därav påbörjades en anbudsprocess i syfte att hitta bästa tänkbara leverantör för uppdraget. Office Recycling stack ut och valdes på grund av deras utökade miljötänk och de kunde leverera ett tydligt avtal med en förutsägbar kostnad.
Vad var den största utmaningen och vad tycker du om resultatet?
– Den största utmaningen är att få samtliga medlemmar att sortera sitt avfall rätt så att det kan återvinnas på bästa möjliga sätt. Smidiga och fräscha miljökärl, tydliga uppmärkningar och regelbundna hämtningar gör att vi är mycket nöjda med Office Recycling hittills och hoppas på ett fortsatt gott samarbete!