Linus om arbetet som Key Account Manager
“Som KAM är jag med och bygger framtiden för hela fastighetsbranschens avfallshantering”
Som vårt namn Office Recycling antyder erbjuder vi återvinningstjänster åt kontor. 11 år senare är det långt ifrån hela sanningen. Med åren har vi utvecklat vår verksamhet och våra koncept så att vi framgångsrikt även kan hjälpa restauranger, bostadsrättsföreningar och kommersiella fastigheter med lösningar för såväl miljörum som direkt hos hyresgästen. För två år sedan klev Linus Lindeborg in i rollen som Key Account Manager med uppgiften och ambitionen att utveckla vår erbjudande för fastigheter. I den här intervjun delar Linus med sig av sig själv och ger insikt i vad det faktiskt innebär att arbeta som KAM hos oss på Office Recycling.
Hej Linus, berätta lite kort om dig själv?
Jag är 27 år gammal, uppvuxen i Vallentuna där jag spenderade den mesta av min ungdomstid med att spela hockey. Efter gymnasiet började jag arbeta inom vård och skola i ett antal år innan jag av en slump hamnade in på ett butiksjobb där jag arbetade med försäljning och e-handel, och märkte då snabbt att försäljning var något för mig. Sedan dess har jag spenderat en stor del av min vakna tid åt försäljning i olika former. Bor sedan 1,5 år i Vasastan och utöver arbetet har jag ett starkt intresse för mat och träning.
Hur länge har du jobbat på Office Recycling?
Sedan april 2019.
Vad är det roligaste och mest utvecklande med att jobba som KAM?
Det roligaste med rollen som KAM är att vara en del i att bygga framtiden för hela fastighetsbranschens avfallshantering.
Vi strävar alltid efter långsiktiga, hållbara och utvecklande relationer med våra kunder. Samtidigt som vi växer snabbt och attraherar många nya kunder, så har vi många kunder som varit med oss länge. Detta ger oss möjligheten att inte bara leverera en förbättrad tjänst idag, utan att även utveckla och bygga morgondagens lösning som passar våra kunder i framtiden – vilket leder till att vi är med och förändrar hur hela fastighetsbranschen arbetar och kommer att arbeta framåt med sin avfallshantering.
Hur kan en arbetsvecka som KAM se ut?
Veckorna kan se väldigt olika ut men grunden i arbetet är att jag arbetar med befintliga och potentiella nyckelkunders avfallshantering. Det innebär att jag ena dagen kan vara ute på möte med ett större antal deltagare från ett börsnoterat fastighetsbolag, och andra dagen är kavajen avhängd och jag är ute i miljörum för att titta på förbättringar. Jag försöker att vara ute hos kund varje vecka för att ständigt vara uppdaterad, och jag avsätter även tid varje vecka för affärsutveckling där jag arbetar med befintliga produkter och tjänster för att utveckla dessa i linje med hur våra kunders behov utvecklas och förändras över tid.
Vilka 3 egenskaper anser du är viktiga för att axla en roll som din?
- Intresse – En av de viktigaste egenskaperna tror jag är att vara genuint intresserad av kunden. För att kunna leverera en riktigt bra tjänst både idag och imorgon behöver vi en djup förståelse för kunden, och den kommer genom att vara nyfiken, engagerad och intresserad.
- Affärsmannaskap – KAM-rollen är inte en transaktionell försäljningsroll, den handlar mycket mer om att förstå helheten och kunna arbeta strategiskt med långsiktiga kunder där båda parter alltid vinner.
- Flexibilitet – Ena stunden krävs en analytisk, strategisk plan och flera lager av komplexa relationer – men det kan också dyka upp akuta händelser där vi får släppa det och ta oss ut till en kund för att hjälpa i ett miljörum, eller en möjlighet som måste prioriteras.
Tycker du att Linus roll låter spännande och något som skulle passa dig?
Just nu har vi en öppen position som KAM på Office Recycling. Klicka in här för att läsa mer om rollen och skicka in din ansökan.